sâmbătă, 19 martie 2016

DESCHIDETI POARTA SOARELUI!



    Azi de dimineata fetita mea a dormit pana tarziu. Era atat de frumoasa si zambea in somn! Mi-a fost mila sa o trezesc asa incat am inchis incet usa si am pasit in bucatarie.

  S-a trezit singura peste vre-o 30 de minute. Zambea...M-a imbratisat si a fugit in living la tatal ei , care se uita la televizor. Iar eu am intrat in camera si...am aprins becul! "Doamne, ce natanga sunt! mi-am spus. E ora 11.00 si eu aprind becul in loc sa trag jaluzelele!" Bine-inteles ca am apasat intrerupatorul si m-am indreptat spre ferestra. Am intredeschis jaluzelele si de afara m-a intampinat un soare jucaus. Nu am rezistat tentatiei si am indepartat complet paravanul , apoi am deschis larg fereastra. In minte au inceput sa curga versurile unui cantec demult uitat:

"  Deschideţi poarta soarelui
Să poată răsări
Pe adâncul cer, senin şi bun
Din ochii de copii...

Deschideţi poarta soarelui
Să poată lumina
Vocea tutoror şi fruct şi zbor
Cât timpul va dura..."


  Am zambit la amintirea anilor de-atunci. Eram copil si orasul era atat de frumos si de verde ! Acum locul parcurilor a fost luat de garaje si parcari...Cerul era atat de albastru! Acum soarele de-abia razbeste prin norii de smog... Am crescut si, parca, am devenit inconstienti acum, ca parinti: ce mostenire lasam copiilor nostri? O lume de gri? 

  Mi-am intors privirea spre camera. Razele soarelui imi incalzeau spatele . Am ramas asa pret de cateva minute gandindu-ma ce as putea face pentru ca fetita mea sa creasca si sa traiasca intr-o lume mai putin poluata . Constienta fiind ca nu pot impiedica avioanele sa zboare si nici masinile sa circule, nu pot opri despaduririle si nici exploatarile miniere , privirea mi s-a oprit pe televizor si micul lui beculet rosu aprins. Un slogan citit candva mi-a rasarit in minte: "Economisind energia, salvam natura!"...

  Ca fulgerata, m-am asezat in fata calculatorului si am inceput sa caut "metode de economisire a energiei electrice". 

  Nu mica mi-a fost mirarea cand am descoperit ca primul pas este realizarea unui audit energetic pentru blocul in care locuiesc. Asta pentru a afla performanta energetica a cladirii. Odata obtinut certificatul energetic imi va fi foarte usor sa aflu in ce categorie de consum ma situez. Este bine de stiut inainte de a trece mai departe. 

  Aici se pare ca stam bine: blocul este reabilitat si, conform cu informatiile citite pe un site de specialitate ( www.avizez.ro) , termografia blocului nostru arata cam asa:





Bloc reabilitat – termografie
   

  M-am intrebat ce reprezinta punculetele acelea galbene si rosii. Citind mai atenta am inteles: sunt becuri cu incandescenta! Am si eu cateva! Trebuie sa renunt la ele! 

  Si uite-asa a prins viata lista mea cu lucruri de facut pentru a economisi energie, pentru a avea o casa sanatoasa si vesela:

audit-energetic avizez superblog

1. inlocuirea tuturor becurilor din casa cu unele energo-economice ( LED), care consuma de 4-5 ori mai putina energie electrica decat becurile clasice  si au o durata de viata de 10 ori mai lunga;
2. sa o invat pe micuta mea sa stinga lumina atunci cand iese din camera;
3. sa ii cumpar o lampa de birou , pentru  a-i lumina doar spatiul in care lucreaza , nu intreaga incapere; eventual  sa ii mut biroul in fata ferestrei pentru a utiliza la maxim lumina naturala;
4. sa imi cumpar un laptop in locul vechiului meu calculator;
5. in momentul in care va trebui sa achizitionez un aparat electrocasnic nou sa ii verific clasa de consum ( desi aici sunt foarte atenta, recunosc);
6. sa deconectez aparatele neutilizate de la sursa de energie, inclusiv televizorul si calculatorul; chiar daca sunt pe modul "Stand By" echipamentele electrice continua sa consume o cantitate mare de energie;
7. sa scot intotdeauna incarcatoarele din priza dupa finalizarea procesului de incarcare;
8. sa tin cat mai mult deschise jaluzelele pentru a lasa lumina soarelui sa intre in casa;
9. sa utilizez cat mai eficient frigiderul ( sa nu tin usa deschisa in timp ce ma gandesc de ce am facut-o...);
10. sa folosesc cat mai economic masina de spalat haine.



  Am creat astfel un "Decalog al parintilor responsabili"...Pentru noi si copiii nostri.


  Si mai ales, nu uitati sa deschideti poarta soarelui!




Articol scris pentru Spring SuperBlog 2016.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu