sâmbătă, 8 decembrie 2018

CU OSTEOPOROZA LA CONTROL





    Ma intalnesc cu parintii mei destul de des , in ciuda faptului ca de ani buni s-au mutat la tara. Se pare ca aerul curat si activitatea de pa langa casa le mentin mintea vie si corpul sanatos. In plus, avem parte de fructe si legume proaspete si ecologice, oua si pui asijderea, iar copiii nostri striu ce inseamna vacanta la tara.

   Ori de cate ori ne vedem sau vorbim la telefon ei sunt bine, nu ii doare nimic, nu au nevoie decat de noi ca sa fie fericiti. Adevarul este ca pentru mine ei au ramas undeva la varsta de 50 de ani, fara a sta sa ma gandesc ca eu insumi ma apropii vertiginos de aceasta cifra...Si multi dusmani ascunsi pandesc din umbra...

   Ideea este ca in urma cu cateva luni , imbratisand-o pe mama, mi-am dat seama ca ceva nu este chiar bine : am observat ca este mai adusa de spate decat alta data. 
  - Te doare ceva?, am intrebat-o.
M-a privit surprinsa si mi-a raspuns tot cu o intrebare :
  - De ce?
Asa cum facea de fiecare data cand vroia sa ocolesca raspunsul.
  - Te doare spatele? , am insistat eu.
  - Cateodata, mi-a raspuns ea sovaielnic . 
Semn ca putine erau momentele in care nu avea dureri, dar parca se resemnase cu ele.
  - Dar imi trece, a adaugat repede. Mai imi face taica-tu cate o frectie, mai iau un calmant...
Daca mama apeleaza la calmante , nu e de bine!
  - De ce nu mi-ai spus? Era intrebarea din ochii mei.
  - Ei, e de la batranete. Mai ruginesc si eu, ca doar nu am 50 de ani...

    Si avea dreptate.

   Numai ca aveam si eu banuielile mele: ajunsa acasa i-am facut o programare la osteodensitometrie. Bine-inteles ca a protestat, dar a venit de dragul meu , iar rezultatul era cel pe care il prognozasem: multiple tasari vertebrale datorate osteoporozei!

  - Osteoporoza? , m-a intrebat mama surprinsa. Dar eu beau lapte, stau afara la soare...Cum s-a intamplat asta?!

  Era atat de panicata incat am simtit nevoia sa o linistesc si sa ii spun cate ceva despre aceasta "boala muta", una din bolile secolului 21.

   Asa cum ii spune si numele, osteoporoza inseamna "os poros".  Oasele sunt formate din proteine, colagen , calciu si alte minerale. De-a lungul vietii , ele sufera procese continue de distructie si regenerare , la "comanda" data de organism , in functie de necesitatile sale de moment. Cand apar dereglari in acest mecanism apare osteoporoza sau osteopenia ( faza de dinaintea instalarii osteoporozei).

     Masa osoasa se acumuleaza in perioada copilariei si adolescentei , atingand maximul la 25 de ani. Cu cat osul contine mai mult calciu, fosfor si minerale, cu atat densitatea osoasa este mai mare si deci, osul este mai rezistent.  Dupa varsta de 35 de ani, densitatea osoasa scade cu cca 0,3-0,5 % pe an , ca urmare a procesului fiziologic de imbatranire.

    Aici intervin insa, mai multi factori favorizanti:

  • sexul feminin
  • conformatia migniona
  • antecedentele familiale de osteoporoza
  • fracturile la varsta adulta
  • fumatul
  • consumul excesiv de alcool
  • lipsa exercitiului fizic
  • dieta deficitara in calciu
  • expunerea insuficienta la soare
  • nivelul scazut de estrogen( la femei) / testosteron ( barbati)
  • malabsorbtie intestinala a mineralelor
  • amenoreea
  • menopauza precoce
  • diferite boli cronice
  • tratamentul cronic cu diferite medicamente care interfereaza cu metabolismul fosfo-calcic.

    Din pacate simptomele acestei boli apar tardiv, cand practic, nu mai este mare lucru de facut. Insa putem enumera cateva:
  • dureri de spate
  • deformarea coloanei vertebrale
  
    Cele mai frecvente localizari sunt la nivelul coloanei vertebrale, colului femural, radiusului si carpului. Acesta este motivul   pentru care fracturile apar foarte usor in aceste zone, pe fondul unor traumatisme minore.

   - Din ce imi spui tu aici, doar faptul ca sunt femeie migniona m-ar predispune la osteoporoza.
    - Te inseli, mama. Uiti ca si bunica era "adusa de spate" ? Eu asa o tin minte inca de cand eram copila. Si faptul ca ai avut parte de o menopauza precoce , pe care nu ai investigat-o si tratat-o...
   - Pe vremea aceea nici nu stiam de asa ceva!
   - Corect! Si acum suporti consecintele...
   - Ce e de facut? 
  - Lucrurile sunt destul de simple, asa cum spunea si domnul doctor: suplimente de Ca si vitamina D3, plus cateva exercitii de kinetoterapie pe care o sa te invat sa le faci si stat cat de mult la soare.
    - Pare destul de simplu.
    - Ar fi fost si mai simplu de prevenit...
    - Mda, dar nu este cazul la mine. In schimb altfel stau lucrurile in ceea ce te priveste. Acum ca stii ca intrunesti destul de multi factori favorizanti si ca, de fapt, esti predispusa la osteoporoza, cred ca ar trebui sa iei masuri.
   - Acum ma dadacesti tu pe mine?
   - Sunt mama ta! Sau ai uitat cumva?
    - Nici n-as putea! Doar ca eu ti-am luat-o inainte: folosesc deja un produs natural, ce contine plante ayurvedice care contribuie la formarea si mentinerea structurii si mineralizarii oaselor scheletului, a dintilor, parului, unghiilor si pielii. Mineralele din plante, prin absorbtia si depunerea lor in oase, sustin procesul natural de refacere si remodelare a osului. Osteo Power se numeste si este un supliment alimentar ce contine extracte de coada calului, vita de vie, catina si urzica.




    - Cred ca  as putea si eu sa imi fac ceai...
    - Cu siguranta. Coada calului are o compozitie bogata in minerale, cele mai importante fiind siliciu, aluminiu, mangan, potasiu si calciu. Siliciu este un mineral foarte important in procesul de absorbtie a calciului, in formarea oaselor si cartilajelor si in regenerarea si repararea tesuturilor. Pe de alta parte, Borul, un mineral ce se gaseste in struguri, mentine nivelul de estrogen in sange ce previne pierderile de calciu si deteriorarea oaselor mai ales la femei. Catina  contine cea mai mare cantitate de vitamine (A, C, E) si minerale (calciu, magneziu, seleniu), cu ajutorul carora contribuie la vitaminizarea si mineralizarea organismului. Mai contine acizi grasi polinesaturati, care participa la mentinerea capacitatii de autoaparare a organismului impotriva efectelor negative ale stresului oxidativ. Prin continutul de provitamina D, contribuie la absorbtia/utilizarea normala a calciului si fosforului, la mentinerea concentratiilor normale de calciu in sange si la mentinerea sistemului osos. Contribuie la fixarea legaturii colagen-elastina din tesuturi, incetinand procesul de imbatranire.
   - Despre catina stiam si eu cate ceva. De aceea am mereu in casa , mai ales pentru imunitate.
    - Ai dreptate. Dar vezi cate alte proprietati are?
    - Da, mai invata si gaina de la ou...
   - Ma bucur ca glumesti. Haide sa iti spun atunci si despre urzica. Urzica (Uritica diotica) a fost folosita de secole de om pentru a vindeca si sustine sanatatea. Este o sursa de excelenta de clorofila, beta-caroten, minerale (calciu, magneziu, fier, fosfor, zinc, crom, potasiu siliciu, bor, seleniu si mangan), vitaminele B (riboflavina, tiamina, niacina ), clorofila , vitamine A, D, E, si K, proteine. Urzica este o planta cara datorita compozitiei complexe mentine oasele flexibile si puternice, par, unghii si piele frumoase, muschi si inima sanatoasa si creste capacitatea creierul de concentrare si memorare. Extractele de urzica sustin aparatul urinar in caz de infectii sau litiaza urinara si ajuta la detoxifierea organismului prin excretia substantelor toxice. De asemenea, continutul ridicat de vitamina K ajuta la oprirea sangerarilor uterine si favorizeaza metabolismul calciului.
   - Din limbajul tau academic am inteles ca amestecul acestor plante te va ajuta sa nu ajungi o bunica "cocarjata de spate" si morocanoasa din cauza durerilor. 
    - Ai sintetizat perfect esenta acestui preparat. Ce-ar fi ca data viitoare cand vin sa iti aduc si tie o cutie ?
    - As zice ca suntem "gand la gand cu bucurie". Dar sa imi spui si cum trebuie sa le iau. Sau mai bina imi scrii.
    - Cum sa nu? Trebuie sa iei cate o tableta de 3 ori pe zi, cu o jumatate de ora inainte de masa. Este important sa nu uiti asta, fiindca doar asa se absoarbe eficient. Va trebui sa faci o cura de cateva luni, dar voi avea eu grija de asta. 


Sursa informatiilor: pagina de produs Osteo Power , Ayurmed

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu