marți, 15 mai 2018

SPORTUL , CA ATITUDINE




                   Pe vremea când eram copil...


     Cam așa ar incepe povestea legata de relatia dintre mine și sport.
    Ei bine, pe vremea când eram copil , saream coarda și elastic, alergam prin jumătate de cartier si tot nu mă ajungea nimeni! Acesta a fost principalul motiv pentru care tata m-a dus la atletism. De-abia asteptam să ajung pe stadion si să mă iau la intrecere cu fetele mai mari! Eram iute ca o zvârlugă și , de cele mai multe ori , le lăsam in urmă...pe distanțe mici. "50 de metri plat " era proba mea preferată , probă la care am obținut și un loc II la " Daciada" , pe când eram la juniori. Doar că , din păcate ( sau din fericire? ) drumul meu spre performanță s-a oprit în clasa a 9-a , când am renunțat la sport pentru a-mi urma visul , acela de a intra la facultatea de medicină.
Prin urmare, o perioadă singurul sport pe care l-am practicat a fost cel pentru antrenarea neuronilor.


                Kinetoterapia , un altfel de sport


    Mi-am urmat visul și am făcut cunoștință cu kinetoterapia , știința mișcării. Recunosc că am fost fascinată de biomecanica articulatiilor , de echilibrul muscular , de legăturile neuronale și de tot ceea ce înseamnă aceasta adevărată artă.

   Exersam toate programele kinetoterapeutice și ... surpriza ... sau nu... musculatura mea incepea să prindă , din nou , contur. Încântată , mi-am creat propriul meu program, adaptat nevoilor de la acel moment - tonizare musculara paravertebrală și abdominala , datorită orelor interminabile pe care le petreceam studiind , la birou.

   Au trecut astfel anii de studenție și mulți ani de serviciu , ani in care am întâlnit cazuri medicale din cele mai variate , cazuri care m-au făcut să mulțumesc în fiecare zi pentru faptul că sunt sanatoasa . Iar kinetoterapia a fost cea care mi-a deschis ochii asupra a ceea ce înseamnă un corp sănătos , dar si o minte așijderea.


         Sarcina, sau cum o minune iti poate schimba viața


  Inevitabil, a sosit și clipa în care m-am îndrăgostit... de-a binelea. Apoi , firesc, a venit și vestea că vom deveni părinți ( dar nu chiar atât de ușor precum credeam ) , ca o minune , după ce nimeni nu îmi mai dadea nici o sansa . O minune care a venit la pachet cu multe restricții , printre care și aceea de a face mișcare, orice fel de mișcare! Primele trei luni au trecut cumplit de greu . Abia apoi am avut voie să mă gandesc la ce as putea face. Am incercat " gimnastica pentru gravide" , dar după câteva exerciții apăreau durerile.

   Am căutat variante , atât pe internet , cât și prin cursurile mele. Într-o notita , din subsolul unei pagini, am găsit notat cu roșu " Pilates". Un beculet la fel de rosu a început să clipească in mintea mea și neuronii lucrau de zor. 
   
    Exerxitiile Pilates sunt un tip de exercitii fizice usoare, cu impact redus asupra organismului, fiind  considerate ideale pentru femeile insarcinate. Ele imbunatatesc tonusul musculaturii lomboabdominale, dar si a celei a bazinului. Se concentreaza pe postura si tinuta, concomitent cu  o respiratie corecta. Nici nu trebuie sa faci tot setul in acelasi moment al zilei, daca nu ai timp! Le poti fragmenta in 2-3 reprize , lucru foarte important mai ales dupa nastere , cand de-abia daca reusesti sa legi cateva minute doar pentru tine , intre doua alaptari si un somnic . Ca sa nu mai vorbim despre restul indatoririlor casnice pe care, chiar daca le imparti cu "tati" , tot sunt prea multe, nu-i asa? 

   Un alt beneficiu al acestui tip de gimnastica este faptul ca iti confera relaxarea psihica de care ai nevoie . 

   Cat despre locul in care le poti executa , depinde numai de tine: in dormitor , in camera copilului sau...pe iarba in parc , in timp ce minunea doarme linistita in carucior. 

  Am fost o proaspata mamica diferita de cele din parc: relaxata, zambitoare, fericita , sanatoasa si...frumoasa. Nu de putine ori am surprins privirile lor admirativo-invidioase ...



              In trei , sportul este mai frumos

   Am continuat mult timp acest tip de miscare . Cam pana cand micuta a crescut suficient incat sa facem sport impreuna. Orice fel de sport: trotineta, bicicleta, role, badminton, volei, baschet . Sfarsitul de saptamana este rezervat acestor activitati , iar in restul zilelor fiecare are stilului lui: sotul are antrenamente de fotbal-tenis, micuta merge la baschet, eu continuu cu Pilates si...mersul pe jos. 

   De ce? 
   Pentru ca , desi nu mai sunt foarte tanara ( am trecut binisor de 40 de ani) , putini sunt cei care imi dau mai mult de 30-32.
  Pentru ca sunt sanatoasa. 
  Pentru  ca sunt frumoasa.
  Pentru ca puterea exemplului are cel mai mare impact asupra formarii ca om a fetitei noastre.


              Ce fel de sport sa fac eu?


   Este marea intrebare pe care si-o pune fiecare. Daca mie mi se potrivesc exercitiile Pilates , nu inseamna ca si ceilalti le vor agrea. Poate ca iti place sa pedalezi, sa tragi de greutati , sa inoti, sau sa alergi. 
 Nu contează care este stilul tau. Important este sa faci mișcare și să nu uiți că dincolo de oboseală te așteaptă cea mai mare recompensă - sanatatea!


           Maratonul International Brașov



   Daca te numeri printre cei care aduna kilometri alergand , atunci cu siguranta te-ai inscris deja la a 4-a editie a "Maratonului International Brasov" care se va desfasura in week-end-ul 19-20 mai in Brasov. Iar daca nu ai facut-o este cazul sa te grabesti fiindca am citit ca mai sunt disonibile doar 27 de locuri ( din 3000 !) . Poti alege intre mai multe curse:

  • cursa de maraton (42 km), 
  •  semimaraton (21 km), 
  • cursa simplă (10,7 km), 
  • cursa populară (5,7 km, caritabilă, necompetițională și necronometrată), 
  • cursa team run (4×10,7 km) 
  • cursa copiilor între 6 și 14 ani. 
  • Anul acesta vor exista și două curse în premieră: cea de 2,5 km, necompetițională și necronometrată și Crosul Universității Transilvania, de 2,5 km. 
Înscrierile sunt deschise publicului până în data de 15 mai.!!!!

  Cursele au doar limita minima de varsta - 6 ani, deci daca treci de acest barem te vei bucura de sentimentul deosebit oferit de senzatia apartenentei la un grup in care oamenii impartasesc aceeasi pasiune : sportul , ca atitudine.

  Kitul de concurs pentru cursele necronometrate este acesta

                                     

si totodata , il poti sustine pe Robert Cadar , atletul care a devenit imaginea performantei sportive si altruismului , prin cauzele sustinute.




3 comentarii: